Tips over het schrijven van een blog

Tips voor het schrijven van een blog

Als bedrijf wil je online goed vindbaar zijn. Als potentiële klanten zoeken naar informatie gebruiken ze vaak een zoekmachine en zo komen ze op jouw website terecht. Met relevante en actuele informatie en informatie die uniek is scoor je hoog bij zoekmachines. Hoe zorg je op een eenvoudige manier voor telkens unieke, relevante en actuele informatie? Een blog is hiervoor hét medium. Je zult zien dat het aantal bezoekers via Google toeneemt als je een speciale blogpagina op je website goed inricht. Bovendien is zo’n blogpagina weer een extra landingspagina voor bezoekers aan de website van je bedrijf. Een blog heeft daarnaast nog meer voordelen.

De voordelen van een zakelijk blog

Op je productenpagina’s staan de omschrijvingen van je producten, maar veel meer informatie kan je daar niet kwijt. Een blogartikel over het gebruiksgemak van een bepaald artikel, cadeau inspiratie of het inspelen op actualiteiten zijn prima onderwerpen waarbij je vervolgens kan verwijzen naar je productenpagina’s. Een blog is informatief en laat zien dat je beschikt over kennis van zaken. De extra bezoekers die je met je informatieve blogs trekt, kunnen nieuwe klanten worden. Door op een slimme manier commerciële informatie te verwerken in je blogs prikkel je de lezer om jouw producten of diensten aan te schaffen. Een blog is een goede manier om jouw bedrijf in het zonnetje te zetten en te laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied. Dit geeft je klanten vertrouwen en trekt nieuwe klanten over de streep. Ook kan je door een blog beter laten zien wie het gezicht is achter het bedrijf en waar je voor staat. Een blog is vaak wat laagdrempeliger en informeler dan de rest van je website. Daarmee draagt een blog op een belangrijke manier bij aan het opbouwen en onderhouden van relaties met je klanten.

Je publiek en je onderwerp

Net als bij andere artikelen die je schrijft, is het ook bij een blog belangrijk dat je je publiek voor ogen houdt. Voor wie schrijf je je blog? Pas de schrijfstijl aan, aan je doelgroep. Het is belangrijk dat je schrijft vanuit de klant en niet vanuit jezelf. Verplaats je in de klant en bedenk wat je klanten willen lezen. Gebruik niet teveel vaktermen en overlaadt de lezer niet met zoveel informatie dat deze door de bomen het bos niet meer ziet. Beperk je bij het schrijven tot één onderwerp om het overzichtelijk te houden. Schrijf liever meerdere blogs dan één blog waarin je heel veel onderwerpen bespreekt. Bij het kiezen van een onderwerp sluit je aan bij je bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt. Heb je een belastingadviesbureau? Schrijf in februari een blog met tips over het doen van je belastingaangifte. Voor je online kledingwinkel plaats je in mei een blog over de nieuwe badmode. Zo kan je eindeloos variëren. Ben je op zoek naar inspiratie? Kijk bijvoorbeeld naar de veelgestelde vragen en stel aan de hand hiervan een blog op. Heb je een klantenservice? Jouw klantenservice medewerkers kunnen je vast vertellen welke onderwerpen veel aan bod komen.

GettyImages-1218421190_472791_dz1c6d

De opbouw van de tekst

Online artikelen worden vaak vluchtig gelezen op de tablet of telefoon. Het is daarom nog belangrijker om een duidelijke structuur aan te houden en gebruik te maken van korte alinea’s van 50 tot 70 woorden en korte zinnen. Zorg voor een aansprekende titel en werk met tussenkopjes. Bij de lengte van een blog hou je minimaal 300 woorden aan. Zo wordt je blog beter gevonden door zoekmachines. Een blog van meer dan 1.000 woorden wordt als waardevol gezien en scoort daardoor nog beter. Hou een actieve schrijfstijl aan. Begin met een inleiding waarin meteen duidelijk is wat het onderwerp van je blog is en wat je gaat behandelen. Zorg er ook voor dat de verwachtingen die je in de inleiding geschapen hebt, uitkomen in de rest van de tekst. Tussenkopjes en bullet points dragen bij aan de leesbaarheid van de tekst. Zo is een blog op een telefoon makkelijk te scannen. Wees zuinig met het gebruik van vraagtekens, want dit komt vaak schreeuwerig over. Denk tenslotte goed na over je afsluiting. Wat zijn je verwachtingen van de lezer? Voeg een call-to-action toe. Dit kan gaan om het aanvragen van een offerte voor een schilderklus, het kopen van een nieuwe zomerjas of het delen van jouw blog op social media.

Zelf doen of uitbesteden?

Bloggen kost tijd, maar een goede blogpost levert je ook veel op. Interessante artikelen leveren niet alleen nieuwe klanten op, maar kunnen ook bijdragen aan extra autoriteit voor je website, omdat anderen naar je blogartikel kunnen linken. Bloggen volledig uitbesteden is lastig, omdat jij de meeste kennis hebt over jouw producten en over de trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het is wel slim om een samenwerking aan te gaan met een online marketing expert. Jij levert de ruwe tekst aan of deelt ruwe informatie over het thema. De expert vormt het om tot een relevante en leesbare blog die goed gevonden wordt via de zoekmachines. Zorg er in ieder geval voor dat iemand de tekst die jij geschreven hebt, naleest, want een blog is een belangrijk visitekaartje van je bedrijf.

SEA inzetten

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je maakt gebruik van advertenties in de zoekmachines om meer verkeer naar je website te realiseren. Je bereikt hiermee niet alleen snel resultaat, maar dit resultaat kan je ook eenvoudig meten. Blogs kunnen meer bezoekers naar je website trekken en als je daarnaast gebruik maakt van SEA zal het bezoek verder toenemen. Schakel hiervoor een SEA specialist in die je kan helpen om het beste resultaat te bereiken.

Hulp nodig?

Bij het schrijven van een blog komt nogal wat kijken. De tijd die je hierin investeert, moet zich ook terugverdienen. Schakel daarom de hulp van een specialist in om je hierbij te helpen. Neem contact op met ons om de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Ga voor online succes en vergroot je zichtbaarheid vandaag online met SiVO Media!