Waarom ads op je eigen (bedrijfs)naam doen of niet doen?

Ook als u een grote klantenkring hebt en veel nieuwe klanten binnen krijgt via mond-tot-mond reclame heeft online adverteren veel voordelen. Het is een manier om nog meer potentiële klanten te werven en u bijvoorbeeld te richten op een doelgroep die u nu niet zo goed bereikt. Ook uw huidige klanten blijven via Google Ads herinnerd worden aan uw bedrijf en als u uw advertenties slim inzet, roept uw bedrijf positieve associaties op bij mensen en blijft de naam langer hangen. Maakt u gebruik van Google advertenties, dan heeft u zich vast afgevraagd of het verstandig is om de ads onder uw eigen (bedrijfs)naam te plaatsen. Wij informeren u over de do’s en de dont’s.

 

Wat houdt adverteren met Google Ads in?

Voordat we ingaan op de vraag of het verstandig is om advertenties onder uw eigen (bedrijfs)naam te plaatsen, geven we eerst wat meer toelichting op het adverteren via Google. Veel mensen doen tegenwoordig online hun aankopen of gaan online op zoek naar informatie over een product of dienst voordat ze naar een fysieke winkel gaan. Het is daarom belangrijk om met uw onderneming aanwezig te zijn op het wereldwijde web. Google is nog steeds verreweg de meest populaire zoekmachine en mensen beginnen hun zoektocht dan ook vaak met Google. Wilt u bovenaan staan bij de zoekresultaten? Google Ads zijn hiervoor de uitgelezen mogelijkheid. Dit is een dienst van Google waarmee u op de zoekmachine kan adverteren. Internetgebruikers die zoeken op bepaalde zoektermen krijgen uw advertentie bovenaan de zoekmachine te zien boven de reguliere zoekresultaten. Ook kan uw advertentie geplaatst worden op andere websites en partners van Google, zoals bijvoorbeeld YouTube en Gmail, maar ook websites zoals nu.nl en nieuwssites of blogs. U betaalt per klik. Elke keer als een gebruiker van Google op uw advertentie klikt, betaalt u een bedrag.

Adverteren onder uw eigen bedrijfsnaam

Bij het opstellen van uw Google advertentie bent u vrij om te bepalen of u uw bedrijfsnaam gebruikt. U geeft namelijk zelf aan bij welke zoekwoorden uw advertentie verschijnt. Doe van tevoren een zoekwoordenanalyse om te bepalen welke zoekwoorden het meest succesvol zijn. Maak hierbij gebruik van de expertise van SiVO Media. Als uw bedrijf een bekende naam is in de branche kunt u uw eigen bedrijfsnaam gebruiken, omdat de kans groot is dat internetgebruikers deze naam in hun zoekopdracht ingeven. Adverteren onder de naam van uw eigen onderneming is een goede verdedigingstactiek in de strijd met uw concurrenten. Als uw onderneming een bekende naam is en veel gebruikers bij het zoeken naar een product of dienst uw bedrijfsnaam als zoekterm gebruiken, kunnen concurrenten daar slim gebruik van maken. Zij geven als zoekterm ook uw bedrijfsnaam op en zo verschijnen zij bij de zoekresultaten nog boven uw bedrijf. Dit kan u kostbare klanten kosten. U controleert of dit het geval is door uw eigen bedrijfsnaam in te geven in een zoekopdracht en te zien welke zoekresultaten dit oplevert. Verschijnen er bovenaan betaalde advertenties van uw concurrenten, dan gebruiken zij uw bedrijfsnaam als zoekterm.

Nieuw toetreden tot de markt

Als u uw bedrijf net hebt opgericht, bent u nog niet zo bekend en zal uw bedrijfsnaam bij de organische zoekresultaten nog niet meteen bovenaan staan. Door SEO tools in te zetten werkt u aan uw naamsbekendheid, maar dit duurt enige maanden. Door gebruik te maken van Google advertenties werkt u vanaf dag één aan uw naamsbekendheid. Ook op langere termijn kan dit een slimme strategie zijn. U bent niet afhankelijk van alleen de organische zoekresultaten. Als uw bedrijf wel in de organische zoekresultaten begint te verschijnen, heeft u bovendien een groter aandeel in de zoekresultaten waardoor uw bedrijfsnaam meer opvalt bij potentiële klanten en zij daardoor sneller op uw advertentie of op uw andere links zullen klikken.

como-colocar-seu-site-no-google

Wanneer adverteert u niet onder uw eigen bedrijfsnaam?

Het loont bijna altijd om te adverteren onder uw eigen bedrijfsnaam. Toch zijn er gevallen waarin dit niet aan te raden is. Als uw bedrijf een monopoliepositie heeft dan hoeft u niet onder de naam van uw onderneming te adverteren. Dit komt zelden voor. Als uw budget beperkt is en u daarom scherpe keuzes moet maken kunt u beter niet adverteren onder uw eigen bedrijfsnaam. Andere zoekwoorden hebben dan de voorkeur. Ook met een beperkt budget blijft er nog veel mogelijk als het gaat om adverteren met Google. De adviseurs van SiVO Media vertellen u hier graag meer over.

Het inzetten van uw bedrijfsnaam om de kwaliteitsscore te verbeteren

De kwaliteitsscore van Google advertenties geeft aan hoe de kwaliteit van uw advertenties zich verhoudt tot de kwaliteit van de advertenties van andere adverteerders. Dit wordt gemeten op een schaal van 1 tot 10. Hoe hoger u scoort, hoe beter de kwaliteit. Een hogere score houdt in dat uw advertentie en uw landingspagina nuttiger en relevanter is voor de internetgebruiker die naar uw zoekwoorden zoekt dan de advertenties en landingspagina’s van uw concurrenten. De score wordt bepaald aan de hand van de scores op drie onderdelen:

  • relevantie van de advertentie
  • verwachte klikfrequentie
  • ervaring van de gebruiker op de landingspagina

Adverteren onder uw eigen bedrijfsnaam levert meestal een kwaliteitsscore op van 10 en daarmee schiet uw totale score dus meteen omhoog. Dit geldt voor de kwaliteitsscore van uw totale advertentieaccount. Een hoge kwaliteitsscore kan leiden tot lagere kosten per klik, of in online marketingtermen de Cost Per Click (CPC). Hierdoor is het zelfs mogelijk dat de kosten die u maakt voor een advertentie onder uw eigen bedrijfsnaam zichzelf terugverdienen.

Advies over het adverteren met Google Ads

Om de beste resultaten te behalen met uw advertenties via Google doet u er verstandig aan een expert in te schakelen. De specialisten van SiVO Media helpen u om uw doelen te bereiken. Als u nog nooit gebruik hebt gemaakt van Google advertenties en benieuwd bent naar de mogelijkheden voor uw bedrijf staan zij u graag te woord. Zet vandaag nog de eerste stappen naar een groter bereik van uw doelgroep!

Ga voor online succes en vergroot je zichtbaarheid vandaag online met SiVO Media!